Marketing Ads advertising تسويق

لماذا تفشل الإعلانات ، بالرغم من تكلفتها الكبيرة؟


Mohammed Halim Marketer
@Halim | تمت إضافته 13 Feb. 2020



mohamed zekry sales manger
@zekry | تمت إضافته 13 Feb. 2020


١-التركيز من جانب صانع الإعلان على إنه يعمل فكرة عظيمة وعبقرية ومحصلتش في التاريخ، تحت مسمى إن الإعلان يبقى إسمه "Creative" وممكن في الأخر يلاقي إن الإعلان مش مفهوم أصلاً بالنسبة للجمهور المستهدف، وبالتالي مش بيحقق أي نتيجة.


٢-الإهتمام بإن الإعلان يعمل "Buzz" ويسمع في الشارع وبين كل الناس، من غير ما نفكر إيه هو الAction اللي المفروض يعمله الUser بعد ما يشوف الإعلان دا، فتلاقي إعلانات كتير الناس بتتكلم عنها وبعدين مفيش أي حاجة تحصل.


٣-الإهتمام بما يسمى "Marketing Communities" ورأيهم في الإعلان، أكثر من الإهتمام بدور الإعلان دا في تحقيق أهداف الBusiness نفسه.


٤-المفهوم الخاطئ عند كتير من صناع الإعلان، على إن الإعلان لازم يضحك، علشان يبقى إعلان ناجح.


٥-توجيه التركيز في الإعلان على عامل معين "زي جودة التصوير مثلاً"، في مقابل إهمال عوامل كتير تانية مهمة، زي الهدف من الإعلان نفسه والScript والMessages الأساسية اللي المفروض الإعلان يوصلها، وغيرها...


٦-إتباع Style واحد وثابت في كل الإعلانات مع إختلاف الجمهور المستهدف والهدف من كل إعلان، لإن فيه إعلان واحد إتعمل بالStyle دا وحقق نجاح حقيقي.


٧-وجود GAP كبيرة بين العميل و بين كاتب الإعلان، وبالتالي الإعلان بيخرج بوجهة نظر كاتب الإعلان من غير ما يكون بيخدم الهدف من الإعلان، اللي المفروض يساعد البيزنس دا في تحقيق أهدافه.


٨-التركيز على الظهور قدام الجمهور المستهدف من خلال قنوات تسويقية معينة، قبل التركيز على وجود خدمة أو منتج قوي من البداية، يقدم Value حقيقية للجمهور دا.


أخيراً...
David Ogilvy مؤسس Ogilvy Agency، والملقب ب "Father of Advertising" بيقول:

If it doesn't sell, it's not creative.

يعني لو الإعلان أو الCopy بتاعتك مباعتش، متبقاش Creative.

دورنا نجيب فلوس، مش إننا نضيع موارد الشركات الرئيسية في حاجات ملهاش لازمة.